Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Forældre efterspørger dannelse i folkeskolen, men får det ikke

Forældre til børn i folkeskolen mener, demokratisk dannelse er vigtigt, men kun et fåtal oplever, at skolerne i høj grad lykkes med opgaven.

Forældre efterspørger dannelse i folkeskolen, men får det ikke

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Foreningen af Kristne Friskoler. Det skriver Berlingske fredag.

Kresten Schultz Jørgensen, der er ekstern lektor i strategisk kommunikation ved CBS og i flere år har arbejdet i den pædagogiske sektor med rådgivning, understreger, at dannelse er »fuldstændig centralt« for den danske folkeskole – og derfor er det ærgerligt, hvis forældrene vurderer, at det ikke i tilstrækkelig grad lykkes for skolerne.
– Dannelse handler om at blive et helt menneske, og sådan er den danske skoletanke født. Det er tilbage fra Grundtvig og tanken om, at det ikke handlede om at uddanne arbejdskraft – det handlede om at danne hele mennesker, siger han til Berlingske.

I en Epinion-undersøgelse foretaget på vegne af Foreningen af Kristne Friskoler svarer 63 pct. af de adspurgte forældre til børn i folkeskolen, at dannelse »i høj grad« er vigtigt. Samtidig svarer blot 22 pct. af de adspurgte, at folkeskolen »i høj grad« styrker elevernes demokratiske dannelse.
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, mener, at ansvaret for dannelse bør deles af forældre og skole:
– Vi har som skole en vigtig del af dannelsesopdragelsen, fordi vi har børnene i lang tid. Men vi er ikke de eneste, der har en rolle. Vi skal være meget opmærksomme på, at vi ikke lægger for meget ansvar på folkeskolen. Vi skal selvfølgelig gøre det, vi kan, men forældrene skal også gøre noget, siger Claus Hjortdal til avisen.

Ifølge Malene Funch Sørensen, der er skoleleder på den kristne friskole Lygten Skole på Ydre Nørrebro, er demokratisk dannelse en vigtig dagsorden, der fokuseres på i elevernes hverdag.
– Det er en del af vores tankegang i vores fællesskaber, hvor vi mener, det er rigtig vigtigt, at man kan meget andet end matematik og dansk. Eleverne skal være bevidste om sig selv, deres styrker, hvem de er og deres ophav. De skal kende den kultur, de er en del af, og som præger deres selvopfattelse, siger hun.