3. forløb – 7.-9. klasse*
Bibelen*
- Bibelens tilblivelse og udbredelse
- Israel i eksilet, hjemkomst og genopbygning
- Messiasprofetier
- Jesu ”Jeg er”-ord
- Jesus, farisæerne og de skriftkloge
- Jesus, Satan og dæmonerne
- Jesus og hans familie
- Bibelbrug
- Et GT-skrift: Salmernes Bog, Amos eller Jonas*
- Uddrag af Lukasevangeliet
- Paulus’ breve
- Bibelsyn*
- Oversigtsmæssig gennemgang af GT
- Bibelens frelsesplan og sammenhænge mellem GT og NT
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser*
- Jødedom
- Eksempler på nyreligiøse bevægelser med rod i Østens religioner
- Østens religioner*
- Påvirkninger fra Østens religioner
- Grundlæggende elementer i islam
- Grundlæggende elementer i jødedom
- Sammenligning mellem de tre skriftreligioner
- Nyreligiøse bevægelser, livssyn og strømninger fra Vesten
- Mødet mellem kristendommen og religionerne
Kristendom*
- Forsagelsen
- Helligånden
- At tro
- Middelalderen og reformationen
- Missionshistorie
- Den katolske kirke
- Kirkens diakonale arbejde, historisk og nutidigt
- Salmer og kristne sange*
- Kristen kunst*
- 2. Trosartikel: Hvem var/er Jesus?
- Folkekirken med dens retninger og bevægelser
- Salmer og kristne sange
- Kristen kunst
- Det bibelske gudsbillede
- Fremtiden – De sidste tider, døden og håbet*
- At være kristen – Nådemidlerne, troen og menigheden
- Frikirker
- Aktuelle strømninger i dansk kirkeliv
- Det 20. århundrede og vor tid
- Salmer og kristne sange
- Kristen kunst
Livsfilosofi og etik*
- Guds navne og egenskaber
- Familieliv*
- Diakoni
- Skoleliv og arbejdsliv
- Kropsidealer og seksualitet*
- Adiaforaspørgsmål
- Menneskesyn og identitet
- Natursyn
- Autoriteter*
- Arbejde
- Penge og forbrug, materialisme og gavmildhed*
- Troværdighed, ærlighed og sprogbrug*
- Kristen etik og etisk argumentation*
- Bibelske perspektiver på mand og kvinde
- Bibelske perspektiver på abort
- Udvalgte filosoffer og deres tanker