Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Hjertestarter

Det er ikke så længe siden, vi fik hængt en hjertestarter op i indgangspartiet. Vi håber aldrig at få brug for den, men skulle det ulykkelige ske, at vi gør det, så har vi en hjertestarter, som forhåbentlig kan få gang i livet igen og dermed gøre en afgørende forskel.

Hjertestarter er også titlen på det femte studiealbum af den danske rockgruppe Nephew . En af sangene på dette album bærer titlen Hjertestarter. Når man læser teksten forstår man godt, hvorfor de har valgt den titel. Livet kan gøre så umanerlig ondt. Hør bare, hvorfor de synger ”Vesterhav, kom nu og blæs mig i gang.”

Kan ikke se noget
Kan ikke høre noget
Kan ikke bruge nogen
Kan ikke være nogen
Kan ikke skatte noget
Kan ikke fatte noget
Kan ikke lide nogen
Kan ikke give nogen noget

Hvem vil ikke i sådan en situation have brug for den livgivende vesterhavsluft til at få blæst livet i gang igen, så man på ny kan både se, høre, skatte, føle noget, være sig selv og dermed også være noget for andre.

På skolen ønsker vi, at der er plads til den enkelte – at ”suset fra Vesterhavet” når helt til Hvidovre – for vi vil gerne, at læring sker i en ramme, hvor der er mulighed for den enkelte elev til at se, høre, skatte, føle noget, være sig selv og dermed også at være noget for andre.

Bl.a. derfor har vi i de seneste 5 uger haft fokus på temaet ”Sproget – hvad gør det ved os?” Målet har været, at vi gennem aktiviteter og foredrag i højere grad bliver bevidste om, hvordan vi bruger sproget som et værktøj til en god og sund kommunikation, så det skaber lydhørhed, anerkendelse, tryghed og forståelse. Det er en kunst som skal læres og som både store og små skal være bevidste om – det kommer ikke af sig selv. Vi må selv være forgangsmænd og tydelige i dette, for børn og unge gør i højere grad det, vi voksne gør, end det vi siger. Dette var lærer, pædagog, foredragsholder og standup-komiker Steven Westh med til at udfolde for os til forældreaftenen den 29. september, hvortil der kom små 100 deltagere. 3 dage senere var det eleverne, som lyttede sig til væsentlige pointer om, hvad sproget gør ved os, da Steven Westh på en sjov og underholdende måde mødte eleverne i øjenhøjde. Tal med jeres børn om, hvad de fik ud af mødet med Steven – og jer, der var med til forældreaftenen, kan jo omvendt fortælle jeres børn, hvad I fik ud af det I hørte. Endvidere har alle klasser produceret noget konkret i form af billeder/collager/tekst til en udstilling, flotte symbolske hatte, videoer, rap og optrin. Ved samlingen i fredags optrådte de to 2. klasser med deres store farvestrålende hatte, alt imens de på engelsk indviede os alle i en række engelske høflighedsfraser – fantastisk efter bare 1½ måned med engelsk på skemaet!

Må det være blevet til en hjertesag for os med et ”opbyggeligt” sprog.

Citat fra Romerbrevet 15,2 i Ny Testamente til fælles inspiration:
”Vi skal hver især tænke på vor næstes gavn og opbyggelse.”

Dan Chrillesen, skoleleder, Esajasskolen i Hvidovre.
(Indlæg i skolebladet “Opvækst) oktober 2014)