7./8. klasse
Bibelen
Bibelbrug
Ideer: Måder at få Bibelen ind i hverdagen: Bibellæseplan, salmer, sange, sms-/mail-andagter og bibelord, plakater, personlig andagt, mv.
Idéer til bibeltekster til emnet: Uddrag af Sl 1 og Sl 119; ApG 8,26-39;
2 Tim 3,16 ff.; Luk 24,27 ff.
Salmer: Du levende ord (Olsen)
Op alle folk på denne jord (Brorson)
Himlene, Herre, fortælle din ære (Grundtvig)
Et GT-skrift: Salmernes Bog, Amos eller Jonas
Ideer: Salmernes Bog: Forskellige salmetyper, fx takkesalmer, klagesalmer, kongesalmer. Og salmer til forskellige situationer i livet, fx Sl 16, 27, 100, 103, 118, 121, 139
Amos: Profeten imod den sociale uretfærdighed
Jonas: Et kort skrift, der er nemt at læse og indeholder væsentlige temaer
Uddrag af Lukasevangeliet
En sammenhængende Jesus-biografi med forståelse for forhold i Jesu samtid og Jesu betydning dengang og nu
Ideer: Jesu liv fra undfangelse til himmelfart, mødet med mennesker, Jesu undere og Jesu lignelser. Forhold i Jesu samtid: De religiøse grupper, messiasforestillingerne og besættelsesmagten.
Paulus’ breve
Brevlitteraturens karakter
En konkret menighed
Paulus forkyndelse
Ideer: Brevene behandles for at:
- få kendskab til brevlitteraturens karakter.
- beskæftige sig med en konkret menighed med dens problemer – én udvælges som eksempel.
- beskæftige sig med Paulus’ forkyndelse.
Udpluk fra Filipperbrevet eller Efeserbrevet: Se brevet i lys af vores viden fra ApG om byen og Paulus' besøg der.
Livsfilosofi og etik
Menneskesyn og identitet
Ideer: Skabt i Guds billede. Mennesket skabt med krop, sjæl og ånd (1 Mos 1-2; Sl 8; Sl 139)
Mennesket skabt som Guds forvalter til at stå under ham, ved siden af medmennesket og over naturen (1 Mos 1-2)
Syndefaldet og dets konsekvenser i forhold til Gud, medmennesket og naturen (1 Mos 3; Rom 3,9-20; 5,12-21)
Frelsen og håbet om forløsning (Rom 3,23-24; 8,18-23)
Natursyn
Ideer: Naturen som tilfældig materie, som besjælet eller som skabt.
Skabelse kontra evolution.
Mennesket som en del af naturen, men samtidig over naturen.
Miljøspørgsmål i lys af forvaltertanken, syndefaldet og nyskabelsen.
Salmer/sange: Se nu stiger solen af havets skød (Jakob Knudsen)
O kristelighed (Grundtvig)
Autoriteter
Ideer: Forældre, lærere og arbejdsgivere, ledere i fritids- og sportsklubber, ledere i menigheden. Landets love, folketing, regering, politi og domstole. Gud som autoritet.
Bibeltekster til emnet:
- 2 Mos 20,12 (Det 4. Bud)
- Rom 13,1-7 (om at adlyde øvrigheden)
- Ef 6,1-9 (om forholdet til forældre og arbejdsgivere) lige
- Matt 15,1-9 (om ikke at nedprioritere pligten over for forældrene)
- Matt 22,15-22 (om Guds og kejserens)
- ApG 4,13-22 (at adlyde Gud mere end mennesker)
- 1 Tim 2,1-4 (at bede for øvrigheden)
- Joh 16,1-4 og Åb 13,11-18 (når en øvrighed bliver antikristelig)
Arbejde
Ideer: Hvorfor skal vi arbejde? Se fx 1 Mos 1,28; Ef 4,28; 1 Thess 4,9-12; Kol 3,22 ff.
Bibelske forbilleder og formaninger: fx Paulus (ApG 20,34-35), kvinden i Ordsprogenes bog (Ordsp 31,10-31), desuden 1 Thess 2,9; 2 Thess 3,6-12
En kristen og arbejdsmarkedet
Salmer/sange: Du gav mig, o Herre (C.R. Sundell)
Herre, jeg vil gerne tjene (Østergaard)
Penge og forbrug, materialisme og gavmildhed
Ideer: Materielle goder som gaver fra Gud (1 Mos 1,28-29; Matt 6,11; 1 Tim 4,1-5)
Forvaltning af Guds gaver i taknemmelighed, gavmildhed og givertjeneste (2 Kor 8,1-7; 1 Tim 6,17-19)
Rigdom som en fare (Matt 6,19-34; Ef 5,5; 1 Tim 6,6-10)
Den rige unge mand (Mark 10,17-30)
Lignelsen om den rige bonde (Luk 12,13-21)
Lignelsen om den rige mand og Lazarus (Luk 16,19-31)
Lignelsen om den uærlige godsforvalter (Luk 16,1-13)
Findes der en kristen livsstil? Skal kristne have en alternativ livsstil?
Hvad kan vi som enkeltpersoner og som samfund gøre for fattige i Danmark og i verden?
Bibeltekster til emnet: Mark 1,16-20; 10,17-22; Luk12,16-21; Kol 3,5.
Der kan refereres til Judas.
Dagens aviser kan altid levere friske eksempler på pengenes magt.
Troværdighed, ærlighed og sprogbrug
Ideer: Det 2. og 8. Bud og Luthers forklaringer til disse.
Bibeltekster til emnet:
- Ef 4,25-5,7 (en lang formaningsrække, der omfatter vores ord)
- Matt 5,33-37 (om ja og nej)
- Matt 7,12 (den gyldne regel)
- Jak 3,1-12 (om tungens magt)
- Evt. eksempler fra Ordsprogenes Bog (7,21; 10,19; 12,18; 12,25; 15,1; 15,23; 18,8; 31,26).
Kristendom
2. Trosartikel: Hvem var/er Jesus?
Trosbekendelsens beskrivelse af Jesus som sand Gud og sandt menneske.
Ideer: Præeksistens, undfangelse, undere, forsoningsdød, opstandelse, ophøjelse og genkomst.
Bibeltekster til emnet: Hebr 1,1-4; Fil 2,1-11; Kol 1,12-23; evt. tekster fra evangelierne.
Salmer/sange:
- Lovet være du, Jesus Krist (Luther / Grundtvig)
- Du ser måske Jesus (Byfuglien)
- Du er livet (Sprint)
- Hvad mener I om Kristus? (Aastrup)
(Bemærk: Se tilsvarende emne i 4. kl.)
Folkekirken med dens retninger og bevægelser
Den evangelisk-lutherske tro
Folkekirkens opbygning
Traditionelle retninger i kirken
Ideer:
- Indre Mission
- Luthersk Missionsforening
- Evangelisk Luthersk Missionsforening
- KFUM & K
- Grundtvigianerne
- Tidehverv
Der trækkes linjer fra rationalismen, pietismen og de store vækkelser i 1800-tallet frem til i de traditionelle retninger i kirken i dag.
Sange fra vækkelsestraditionen fx: På nåden i Guds hjerte (Rosenius)
Salmer og kristne sange
Idéer: Aldrig er jeg uden våde (Thomas Kingo)
Hjerte, løft din glædes vinger (Paul Gerhardt)
Du Herre Krist (H.C. Sthen)
Den yndigste rose (Hans Adolf Brorson)
Hvo vil mig anklage (Hans Adolf Brorson)
Jeg vil gi dig o Herre, min lovsang (Christer Hultgren, Hæfte: Hvem er Kristus?)
Kristen kunst
Kan inddrages i undervisningen i relevante sammenhænge
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Eksempler på nyreligiøse bevægelser med rod i Østens religioner
Ideer: New Age og Transcendental Meditation.
Østens religioner
Ideer: Hinduisme og buddhisme.
Påvirkninger fra Østens religioner
Ideer: Aktuelle problemstillinger og temaer:
Karma
Reinkarnation
Et energetisk menneskesyn med alternative helbredelsesmetoder
Indflydelse på tænkning om undervisning og erhvervsliv
Et østligt natursyn