
Lærervejledning
Kundskabsområder: Livsfilosof og etik, Bibelen og kristendom
Forfatter: Lone Østergaard
Antal lektioner: 4
Beskrivelse
Det kan være vanskeligt at finde den rette balance, når emnet drejer sig om døden. Mange børn har nemmere ved at tale om ”svære emner”, end vi voksne tror. Undersøgelser viser dog, at børn i vores kultur mangler et fælles sprog for døden. Se artikel fra Kristeligt Dagblad under ”Ekstra materiale” længere nede.
Forløbet her er bygget op over eventyret om den lille pige med svovlstikkerne, beretningen om syndefaldet, salmen ”Ingen er så tryg i fare” og et besøg (evt. virtuelt) på en kirkegård. Det anbefales at bruge dette forløb sidst på skoleåret, hvor trygheden i klassen er størst.
Overordnet målbeskrivelse
FKF – slutmål:
Livsfilosofi og etik:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber, oplevelser og færdigheder, der sætter dem i stand til:
- at drøfte grundlæggende tilværelsesspørgsmål i lyset af kristendommen
- at relatere spørgsmål om kristen tro og etik til relevante bibelske tekster og grundtanker
Bibelen:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber, oplevelser og færdigheder, der sætter dem i stand til:
- at forstå og anvende centrale bibelske begreber
- at relatere bibelske tekster til kristen tro og kristent liv
Kristendom:
- Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber, oplevelser og færdigheder, der sætter dem i stand til:
- at anvende og tolke salmer og kristne sange samt kunst og centrale symboler
Fælles Mål:
I forhold til kompetenceområderne Livsfilosofi og etik i Fælles Mål har undervisningsforløbet fokus på følgende mål:
Livsfilosofi:
- Eleven kan udtrykke sig om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i forhold til den religiøse dimension
- Eleven har viden om grundlæggende tilværelsesspørgsmål, som de kommer til udtryk i religioner og livsopfattelser
Trosvalg og tilværelsestydning:
- Eleven kan udtrykke sig om opfattelser af Gud, tro og mennesker.
- Eleven har viden om guds- og trosopfattelser.
I forhold til kompetenceområdet Bibelske fortællinger i Fælles Mål har undervisningsforløbet fokus på følgende mål:
Bibelen:
- Eleven har viden om Bibelen
Fortælling og livstydning:
- Eleven har viden om centrale bibelske fortællinger
Fortælling og kultur:
- Eleven kan genkende personer og genstande fra centrale bibelske fortællinger i sprog, kunst og samfund.
Arbejdsmetoder
Undervisningsformer:
Der undervises ud fra en PowerPoint med illustrationer og fotos, som udgør det samlende element i forløbet. Disse slides skal dels anvendes som støtte for eventyret og bibelfortællingen, dels som afsæt til samtaler om døden.
Emnet kræver en høj grad af følsomhed overfor de forskellige børns måde at tackle svære emner på. Tidsangivelserne ud fra de forskellige elementer kan nemt være misvisende, afhængig af graden af klassesnak og erfaringsudveksling. Det anbefales at give god tid til, at eleverne får erfaring med at sætte ord på temaet omkring død og sorg.
Arbejdsformer og organisering:
Arbejdsformer og organisering varierer mellem fælles opmærksomhed, makkerarbejde, bevægelsesaktivitet og individuelt arbejde med opgaver. Der lægges op til at besøge en kirkegård. Hvis ikke dette kan lade sig gøre, er der i PowerPointen fotos fra en kirkegård og forslag til alternative aktiviteter.
Lektionsplanen
Undervisningsforløbet er målrettet undervisning i kristendomskundskab på en kristen friskole. Det er bygget op af 4 lektioner, men der er rig mulighed for at være fleksibel og lade nogle elementer fylde mere og/eller forkorte andre.
Lektion 1
Den lille pige med svovlstikkerne
Lektion 2
Hvad ved vi om døden?
Lektion 3-4
Besøg på kirkegården og begravelser
Materialeoversigt
Materialerne til dette forløb:
- Lektionsplan/lærervejledning
- PowerPoint (billedserier og sangtekst)
- Pdf-kopiark
- Find selv frem: Eventyret om den lille pige med svovlstikkerne. Fx fra dette link: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/den_lille_pige_med_svovlstikkerne
- Hvidt papir til at tegne på
Ekstra materiale som baggrundsviden:
To artikler fra Kristeligt Dagblad om børns manglende sprog om døden:
- ”Nyt projekt skal undersøge børns åndelige sprog”: https://www.kristeligt-dagblad.dk/nyt-projekt-skal-undersoege-boerns-aandelige-sprog#soeg
- ”Børn har ikke længere et fælles sprog for døden, så de laver deres eget”: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/boern-har-ikke-laengere-et-faelles-sprog-doeden-saa-de-laver-deres-eget-0
Brevkassesvar med inspiration:
Kræftens Bekæmpelse. Gennemarbejdet online materiale:
- ”Når små børn sørger” med mange opgaver og baggrundsviden: https://pdf.cancer.dk/Hjaelp_viden/OmSorg/naar-smaa-boern-soerger/?_ga=2.85663004.407529732.1652337633-258640159.1641225537
Lektion 1
Den lille pige med svovlstikkerne
INTRO (10 minutter)
Vi skal i gang med at lære noget om, hvad der sker, når noget dør, eller når nogen dør.
Først skal vi høre et eventyr skrevet af H.C. Andersen (f. 2. april 1905). Det er et gammelt eventyr med mange gamle ord, og så er det faktisk et sørgeligt eventyr. Vis slide 2 i fra Power Pointen (PP 2).
Brug lidt tid på ordforståelse af følgende ord: SØRGELIGT, TØFFEL, SVOVLSTIKKER, SKILLING, LUE
Lad børnene vise med deres krop og ansigt:
- Hvordan noget sørgeligt kan udtrykkes
- Hvordan man kan tænde en svovlstik ved at stryge den og få en varm lue
- Hvordan man kan række hånden ud for at få en skilling.
EVENTYRET: DEN LILLE PIGE MED SVOLVSTIKKERNE (15 minutter)
Baggrundsviden: I eventyret møder vi den lille pige, som på tragisk vis dør af kulde. H.C. Andersen beskriver i slutningen himlen, som stedet med ”glans og glæde… ingen kulde, ingen hunger, ingen angst, … de var hos Gud!” Her tydeliggøres den kristnes evighedshåb, som giver døden et nyt perspektiv.
Læs eventyret og vis illustrationer fra PP 3-8.
Sammen med en bordmakker kan børnene efterfølgende forsøge at svare på følgende spørgsmål:
- Hvorfor døde den lille pige?
- Hvordan havde den lille pige det, da hun døde?
- Hvor skulle den lille pige hen, da hun døde?
- Hvordan havde folk det om morgenen, da de fandt hende?
Lav en fælles opsamling på elevernes snakke.
Læs afslutningen fra eventyret op igen inden tegneopgaven.
TEGN: (10 minutter)
Individuel opgave: Tegn enten en tegning, der enten viser, hvor du tror pigen kom hen, efter hun døde eller tegn en tegning, der viser, hvordan folkene i byen havde det, da de fandt pigen. (Hvis børnene kan børnestave på dette tidspunkt, kan de skrive nogle ord, efter de har tegnet.)
AFSLUTNING: (10 minutter)
Tal om at vi mennesker naturligvis bliver kede af det, når nogen dør. Næste gang skal vi tale videre om dette.
Syng vers 1 af salmen ”Ingen er så tryg i fare”. Fortæl at det er en salme, som mange mennesker synes er en ”trøstesalme”. Brug PP 9 med illustrationer til verset.
Lektion 2
Hvad ved vi om døden?
OPSAMLING FRA SIDST (5 minutter)
Begynd timen med at opsummere fra sidst. Vis PP slides fra eventyret. Kan I huske, hvad der skete med den lille pige? Kan I huske noget fra trøstesalmen? Syng igen første vers fra salmen ”Ingen er så tryg i fare”.
INTRO (10 minutter)
Fra PowerPointen vises billeder PP 11-17. Disse illustrationer og fotos skal give anledning til at eleverne kan komme på banen og fortælle lidt om deres erfaringer om død og sorg. Giv plads til elevernes input og se, hvor snakken går hen. Lav enten en klassesnak eller lad eleverne sidde to og to. Brug vendinger som ”I kristendommen…”, når du samler op på snakken.
I kristendommen er det ikke sådan, at der er et menneske, der dør, hver gang der er et stjerneskud ligesom i eventyret. Men i Bibelen står der meget om, hvad der sker, når mennesker dør. Blandt andet står der, at de er hos Gud, og hos ham er der ikke smerte, tårer, sorg, sult osv. (Joh. Åb. 21,4)
Dagens historie er fra Bibelen og fortæller, hvordan det gik til, at mennesker kom til at blive kede af det, og hvorfor mennesker overhovedet dør. Det er en ret dramatisk historie!
Ordforståelse af følgende ord: DRAMATISK, KONSEKVENS.
BIBELFORTÆLLING OM SYNDEFALDET (10 minutter)
Syndefaldet fra 1. Mosebog 2,8-3,24 genfortælles eller læses fra en børnebibel, fx Anne de Vries Børnenes Bibelbog fra Lohses Forlag.
Vis sideløbende PP 18-32.
Fælles opsamling:
- Hvorfor måtte Adam og Eva ikke blive i Paradisets have sammen med Gud? Brug gerne ordet konsekvens.
- Hvordan havde Adam og Eva det?
Kom ind på, at de blev meget kede af, at de ikke længere kunne bo i Paradisets have, men at Gud stadig passede på dem. Fx ved at give dem tøj på. ga. syndefaldet kom døden ind i verden og vi bliver kede af det, når nogen dør.
I Bibelen står der, at mennesker skal være sammen med Gud igen, når de dør. Det er den største trøst, kristne mennesker har. (Joh. Åb. 21,3)
AKTIVITET (min. 10 minutter – men sandsynligvis længere tid)
Find døde insekter ude og inde. (En flue, et stankelben, sneglehuse mm – man kan lede indenfor i hjørner/udenfor under sten/i pedellens skur/i legehuset.) Tag de døde insekter med ind i klassen.
Fælles refleksion: Lad eleverne studere de døde dyr og giv plads til deres spontane reaktioner. Måske har nogle børn set et dødt kæledyr? Hvad ved vi om noget, der er dødt?
Findes der noget overhovedet, som ikke dør på et tidspunkt?
AFSLUTNING: (1 minut)
Næste gang skal vi ud at gå en tur for at se, hvordan der ser ud på en kirkegård.
Lektion 3-4
Besøg på kirkegården og begravelser
OPSAMLING FRA SIDST (5 minutter)
Begynd timen med at opsummere fra sidst, vis evt. nogle af illustrationerne. Kan I huske, hvad der skete med Adam og Eva?
Hvad kaldtes det for? (syndefaldet)
SYNG (5 minutter)
Syng trøstesalmen vers 1 og forsøg at lære vers 4. Brug PP 35-36 med illustrationer til sangen.
Tal lidt om indholdet i de to vers.
INTRO (5 minutter)
I dag handler det om, hvad der sker, når vi dør. Både med den, der dør og dem, der kender nogen, der er døde.
GÅ EN TUR ELLER SE PÅ FOTOS AF KIRKEGÅRDEN (15-50 minutter)
Hvis skolen ligger tæt på en kirkegård, kan I gå en tur derhen. Alternativ kan PP 37-41 bruges.
Inden I besøger kirkegården, kan I prøve at svare på følgende spørgsmål:
- Skal man græde, når man er på en kirkegård?
- Må man lege og løbe på en kirkegård?
Snak fx ud fra følgende spørgsmål, eller lad eleverne stille undringsspørgsmål til dig/hinanden.
- Hvad er en kirkegård?
- Hvad kan man se på en kirkegård?
- Hvad viser gravstenen?
- Hvad sker der med kisten, når den er kommet i jorden?
- Er der nogen, der har været med til en begravelse? Hvordan foregår det?
- Hvad betyder ordet ”sorg” eller ”at sørge”?
- Har du nogen sinde set en voksen, der var ked af det?
Fortæl om hvad et kapel er (PP 41)
Hvis man ikke har mulighed for at besøge en grav eller en kirkegård, kan man i stedet finde grene og snor og lave et kors udenfor, hvor man kan tale om nogle af ovenstående spørgsmål. Der bliver sandsynligvis en mere ærbødig stemning, hvis man kan besøge en kirkegård eller gå ud og lave et kors. Eleverne kan (hvis omgivelserne tillader det) lave en minikirkegård med småsten og små kors lavet af små kviste som alternativ til at besøge en i virkeligheden.
AKTIVITET (15 minutter)
Lad eleverne arbejde med kopisiderne og lav opsamling undervejs:
- Klip illustrationer ud og lim på ved det ord, der passer. Vær OBS mht. ”sorg” og ”trøste”.
- Hjælp drengen hen på kirkegården med blomster. Hvordan har han det mon?
- Tegn og skriv ord om, hvordan du tror, der er i himlen.
AFSLUTNING (5 minutter)
Afrund forløbet ved at eleverne i dobbeltcirkel eller makkervis sætter ord på noget af det, de har hørt om i emnet om død og sorg. Måske skal de forklare nogle nøgleord for hinanden, fx: syndefaldet, begravelse, kirkegård, trøste, sorg, himlen.
Salmen kan synges igen.