
Lærervejledning
Kundskabsområde: Kristendom
Forfatter: Kirsten Westh Lund
Antal lektioner: 6
Beskrivelse
Dette undervisningsforløb forholder sig til kundskabsområdet Kristendom i 3. kl. med særligt fokus på bønnen Fadervor.
Mål
Målet for undervisningen er, at eleverne får en grundlæggende forståelse for:
- hvad det vil sige at bede – og hvad de enkelte bønner i fadervor handler om
- hvordan indholdet i fadervor hænger sammen med vores hverdagsliv
- hvilke tekster fra Det gamle Testamente og Det nye Testamente, der understøtter bønnerne i fadervor
- muligheden for at arbejde med emner/tekster inden for Bibelen og kristendommen, samt muligheden for at udtrykke deres oplevelse af de bibelske beretninger
Fra FKFs læseplan for 3. klasse
Kristendom:
- Fadervor
Fælles Mål efter 3. klassetrin
Kompetencemål:
- Eleven kan forklare, hvad kristendom er, og gengive hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark
Færdigheds- og vidensområder og -mål:
- Eleven kan udtrykke sig om grundbegreber i kristendommen
- Eleven har viden om centrale kristne grundbegreber
- Eleven har viden om centrale bibelske fortællinger
- Eleven har viden om og kan udtrykke sig om opfattelser af Gud, tro og mennesker
Arbejdsmetoder
Elevmaterialet er primært tænkt til fælles oplæsning samt oplæg til samtale.
I forbindelse med opgaverne vil der være mulighed for at arbejde både individuelt, parvis og gruppevis alt efter klassens faglige og sociale situation.
Opgavetyper
Undervejs i gennemgangen af de forskellige bønner i fadervor er der følgende opgavetyper:
- Besvarelse af spørgsmål
- Rebus
- Andre opgaver
- Lær fadervor med fagter
- Lav et fadervor armbånd
- Farvelægge tegneark
- Lave illustrationer til Fadervor
Lektion 1-2
De tre første bønner i fadervor
- Vor fader, du som er i himlene
- Helliget blive dit navn
- Komme dit rige
Lektion 3-4
De følgende bønner
- Ske din vilje som i himlen, således også på jorden
- Giv os i dag vort daglige brød
- Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere
Lektion 5-6
De sidste bønner + afslutningen på fadervor
- Led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde
- For dit er Riget og magten og æren i evighed
- Amen
Oversigt over kopisider/ideer:
Til lektion 1 - 2:
- Farvelæg fadervor skrevet med dobbelt bogstaver (kopiark 1)
- Farvelæg tegningen Moses ved den brændende tornebusk (kopiark 2)
- Lyt til - og syng med - når Sigurd synger fadervor:
- https://www.youtube.com/watch?v=WvJTbGGKpTA
Til lektion 3 - 4:
- Lær fadervor med fagter (kopiark 3)
- Salmen: Ingen er så tryg i fare – tekst samt mulighed for illustration (kopiark 4)
- Lyt til - og syng med - når Sigurd synger fadervor:
- https://www.youtube.com/watch?v=WvJTbGGKpTA
Til lektion 5 - 6:
- Gå sammen på opdagelse i Esben Hanefelt Kristensens illustration af fadervor. Hvad får I øje på?
- https://www.bibelselskabet.dk/webshop/plakat-fadervor-illustreret-af-esben-hanefelt-kristensen
- Lav et fadervor armbånd – se vejledning (kopiark 5)
- Lav illustrationer til fadervor (se eksempel)
Lektion 1 - 2
Vor Fader du som er i himlene - Helliget blive dit navn - Komme dit rige
INTRO
Tekst: Fadervor: Matt 6,9-13. Fadervor findes også i Luk 11,1- 4-
- Gå på opdagelse i det store billede. Hvad mon eleverne får øje på? Er der noget på billedet, som de umiddelbart kan forbinde med bønnen fadervor?
- Læs evt. fadervor højt i kor
- Opgave: I hvilke sammenhænge møder vi bønnen fadervor
- Opgave - svar: Herre, lær os at bede
- Indledning til den første bøn i fadervor
VOR FAR, DU SOM ER I HIMLENE
- Hvem er det, man beder til ?
- Hvad/hvor er himlene?
- Hvad betyder det, når man i fadervor siger: Vor Fader
- Opgave: Find ord, der passer på ordet far
- Opgave: Løs sms-koden - svar: Gud hører bøn
HELLIGET BLIVE DIT NAVN
Måske har nogle af eleverne prøvet at vinde en medalje – at komme på førstepladsen. Tal evt. om at føle sig som noget helt særligt. Hvad betyder det, at Gud/Guds navn er hellig(t)?
- Tal om at navne har en betydning. Måske er der nogen der ved, hvad deres navn betyder?
- Hvis der er tid, kan I gå på nettet og søge på navnes betydning.
- Guds navn - billede: Moses ved den brændende tornebusk. Tekst: 2 Mos 3,5
- Opgave: Løs opgaven: Guds navn er: JEG ER
- Hvis der er tid, og det er muligt, kunne det være en idé at se et udsnit fra filmen: Prinsen af Egypten, hvor Moses møder Gud ved den brændende tornebusk (53:39)
KOMME DIT RIGE
- Tal om, hvor mange forskellige lande, de kender navnene på
- Opgave: Skriv navnene på nogle af de lande, de kender
- Tal om symbolerne: Tro, håb og kærlighed
- Læs og samtal om: Hvor er Guds rige - Hvad er Guds rige
- Tal evt. om den store mission, disciplene blev sendt ud på. Jf. missionsbefalingen i Matt 28,18-20
SUPPLERENDE
Ved behov for yderligere teksthenvisning i forbindelse med lektion 1 - 2 kan følgende tekster inddrages:
- Vor Fader: Matt 7,7-11
- Lignelsen om Den fortabte søn (Luk 15,11-32)
- Helliget blive dit navn: Om Jesu navn (Matt 1,18-21)
- Komme dit rige: Jesus forkynder om Riget (Matt 4,17)
- Lignelsen om sennepsfrøet (Matt 13,31-32)
Lektion 3 – 4
Ske din vilje som i Himlen, således også på jorden - Giv os i dag vort daglige brød - Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere
SKE DIN VILJE SOM I HIMLEN SÅLEDES OGSÅ PÅ JORDEN
- Opgave: Hvilke personer er med til at bestemme over jer?
- Hvad er Guds vilje – tal om de to ”bobler”
- Opgave: Hvad vil det sige ’at elske Gud’?
- Opgave: Hvem er min næste?
- Opgave: Hvilke gode ting, kan jeg gøre for min næste? Inden de skriver noget ned, kan I evt. lave små enkle dramastykker, der viser noget godt, man kan gøre for andre. Lad klassen give deres bud på, hvad dramastykket viste – og skriv til sidst nogle af de gode idéer ned
- Tal om - og syng - salmen: Ingen er så tryg i fare. Kopiark med salmen samt mulighed for at illustrere teksten findes under Kopisider
GIV OS I DAG VORT DAGLIGE BRØD
- Tal om talemåden: Uden mad og drikke duer helten ikke
- Tal evt. med eleverne om, hvem der sørger for, at de får noget at spise derhjemme hver dag…
- Dagligt brød - noget vi har brug for hver eneste dag - og som vi modtager af Guds hånd
- Billede: Israelitter samler manna i ørkenen
- Tekst: 2 Mos 16, 12 – 17: Vagtler og manna
- Opgave: Dagligt brød er ikke kun mad – men alt hvad vi har brug for at leve og have det godt. Tænk over og skriv 5 ting ’ i brødet’, som er nødvendige for at have det godt
FORLAD OS VOR SKYLD, SOM OGSÅ VI FORLADER VORE SKYLDNERE
- Tal om hvad ordet skyld betyder – og om nødvendigheden af at sige UNDSKYLD
- Teksteksempler på vigtigheden af at bede om tilgivelse:
- Jakob og Esau (1 Mos 27-33); Josef (1 Mos 37-45); Lignelsen om den fortabte søn (Luk 15, 11-32); Peters fornægtelse (Luk 22, 54-62)
- Opgave: Hvad kan vi have brug for at bede om tilgivelse for?
- Tekst: Matt 18,21-22
- Opgave: Hvor mange gange skal jeg tilgive min bror – svar: 77 gange
- Tal om forskellen på at sige PYT og at tilgive
- Tal om Guds tilgivelse – inddrag evt. nadveren som et synligt tegn på Guds tilgivelse
- Hvordan kan vi øve os i at tilgive andre?
SUPPLERENDE
Ved behov for yderligere teksthenvisning i forbindelse med lektion 3 - 4 kan følgende tekster inddrages:
- Ske din vilje: Jesus i Getsemane (Matt 26,36-46)
- Giv os i dag: Bespisningen i ørkenen (Matt 14,14-21)
- Forlad os vor skyld: Lignelsen om den gældbundne tjener (Matt 18,21-35)
Lektion 5 – 6
Led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde - For dit er Riget og magten og æren i evighed! - Amen
LED OS IKKE IND I FRISTELSE
- Læs og tal om de to cases. Hvad skal Mette gøre – og hvad skal Andreas svare?
- Opgave: Hvad kan vi blive fristet til at gøre?
- Prøv sammen at forklare, hvad ordet samvittighed betyder
MEN FRI OS FRA DET ONDE
- Kig på billedet og tal om, hvad de kommer til at tænke på
- Tekst: Skabelsen og syndefaldet, 1 Mos kap. 1-3
- Opgave: Slangen – Djævelen = Guds MODSTANDER
- Opgave: Eksempler på onde ting som sker i vores verden
FOR DIT ER RIGET OG MAGTEN OG ÆREN I EVIGHED
- Tekst: Joh 3,16
- Opgave – Den lille bibel
- Tal om at have magt – at Guds magt er kærlighedens magt
- Opgave: Symboler på kærlighed
AMEN
- Tal om hvad ordet Amen betyder (det sker – det står fast – sådan er det!)
- Opgave: Streg de talebobler ud, som ikke betyder Amen
SUPPLERENDE
Ved behov for yderligere teksthenvisning i forbindelse med lektion 5-6 kan følgende tekster inddrages:
- Led os ikke ind i fristelse: Jesu fristelse (Matt 4,1-4)
- Men fri os fra det onde: Vandringen på søen (Matt 14,22-33)
- Afslutning: Missionsbefalingen (Matt 28,16-20)